Det finnes ingen kunnskap som ikke er verdifull!

Først til hjelp as

Foto: Ingvild Flaa

 

 

Det finnes ingen kunnskap som ikke er verdifull!

Gi deg selv nok kunnskap og motivasjon til at du en dag tørr å kunne stå utenfor din egen komfortsone.

Vi mennesker er en flokk med sauer. Noen av oss fraskriver oss ansvaret i det vi plutselig befinner oss i en nødsituasjon. Her er litt generell informasjon om hvordan vi som mennesker er satt sammen, hvordan vi reagerer og hvordan hver av oss handler ut fra det vi er lært til å gjøre i ulike situasjoner. Det finnes en teori som det er forsket på som vi kaller tilskuereffekten. Tilskuereffekten er en teori som har blitt forsket mye på (Much Of What You Know About The Bystander Effect Is Wrong, i 2015 og THE BYSTANDER EFFECT, 2013). Mange eksperimenter og forsøk har blitt gjort for å teste tilskuereffekten. Dette er ved å kle ut barn og voksne i forkledning i en livløs situasjon, eller akutt situasjon ute på gata. Det er her testet reaksjons mønster og adferd på oss rundt dette.

Stikker DU deg ut av mengden?

Tilskuereffekten forklarer hvordan man reagerer og handler. Er du en av de som ser på andres reaksjoner og reagerer tilsvarende eller reagerer du i det heletatt? I store forsamlinger kan dette i verstefall føre til døden om man ikke handler riktig med det man har innvendig av hode. Dersom det er en folkemengde, fører dette til anonymisering, som igjen fører til ansvarsfraskrivelse. Mange mennesker tenker at noen andre kommer til å gripe inn i situasjonen og man ser seg ikke bryet med å utføre en handling. Vi har også omfattende situasjoner som kan oppstå som for eksempel brann på store arrangementer, arenaer o.l. Dette var vi vitne til på Bradford i England i 1985, hvor 2500 mennesker mer eller mindre oppførte seg som idioter når stadion sto i flammer. Det omkom 56 mennesker i denne brann ulykken.

I Queens, New York i 1964 ble 28 år gamle Catherine «Kitty» Genovese overfalt og knivstukket til døde i et smug da hun var på vei hjem fra jobb. Totalt var 38 respektable, lovlydige borgere i Queens som vitnet til at en drapsmann knivstakk og overfalt Catherine Genovese. Over 30 minutter kom drapsmannen stadig tilbake til smuget flere ganger for å stikke kniven i henne. Flere soveromslys i leilighetskomplekset i gaten ble skrudd på under hendelsen. Dette skremte drapsmannen bort tre ganger. Han kom likevel tilbake hver gang for å stikke kniven i henne. Ingen valgte å ringte politiet mens angrepet pågikk. Først etter at kvinnen var død ble politiet oppringt. Hadde politiet blitt tilkalt umiddelbart etter at noen oppdaget forbrytelsen, kunne kvinnen ha overlevd.

Hva om en av dine nærmeste hadde havnet utfor en akutt ulykke, ville du ha ønsket at noen kunne ha bidratt og reddet livet deres?

 

For at vi skal forstå litt bedre hvorfor kun 3 av 10 utgjør en forskjell, hvor de ut spisser seg i en folke mengde og handler med hode må vi vite litt om bakgrunnen for Darwin prinsippet og Mendels lov. – Adferdsforskning.

Da Darwin framsatte prinsippet om naturlig utvalg var det kun et funksjonelt prinsipp. Han visste ingenting om de biologiske mekanismene bak prinsippene. I tillegg var det, før mekanismene ble kjent. To forhold var avgjørende for at Darwins prinsipper om naturlig utvalg ble godtatt innenfor vitenskapen: Det ene var påvisningen av et biologisk grunnlag for Darwins prinsipp. Denne mekanismen ble tilgjengelig tidlig på 1900-tallet, da Mendels arbeider ble gjenoppdaget. Det andre var den kvantitative teknikken som kalles populasjonsgenetikk. Denne åpnet muligheten for på en presis måte å spore de kumulative effektene av naturlig utvalg på forekomsten av gener.

 

Derfor er det mange av oss som ikke greier å håndtere akutte situasjoner som disse. Det er ikke en naturlig hverdagslig hendelse som vi av naturlige årsaker kan håndtere. Kun de som er trent på dette og har opplevd noe lignende vil stikke seg ut å gjøre en forskjell.

Noe å tenke på?

Hendelse 1: Det ligger en eldre dame utenfor et kjøpesenter i blod og har blod i ansiktet. Hun er ikke helt seg selv og ingen mennesker utenfor inngangspartiet på senteret går bort til henne for å hjelpe. Hva ville du ha gjort? På bak grunn av vår teori og utgangspunktene vi har av erfaringer helt tilbake til |1800-tallet viser det seg at med mindre hun roper på hjelp eller at du får konkret beskjed av en annen om å hjelpe, går du som de fleste andre har gjort fordi. Kanskje på grunnlag av at du selv har det travet fordi du skal rekke noe. Velger 7/10 å gå forbi.

Hendelse 2: Guttungen ligger livløs på fotball banen. Ingen lagledere eller dommere ute på banen kan noe om førstehjelp. På grunn av nysgjerrigheten til barn vil det være de som først og fremst stormer til den livløse før det er lagleder eller en forelder som griper inn.

 

Dette er hvordan vi gjør det!

Derfor underviser og trener vi førstehjelp mest mulig praktisk. Uavhengig av hvilket kurs Først til hjelp as leverer. Lærer vi deg både mental trening og praktiserer med øvelser. Akutte livstruende hendelser som oppstår. Oppstår når vi minst forventer det. Har du ikke tenkt på hvordan du vil utføre førstehjelp på ditt eget barn hvis det setter noe i halsen, anbefaler vi deg å sette deg inn i en situasjon som kan oppstå i hverdagen. Kjenn på hvor tungt barnet ditt er. Hvordan er det å legge barnet over fanget, slik du nettopp blir nødt til å gjøre ved en akutt hendelse. Eller hvordan er det å få utført buk støt eller haimlich på en voksen sittende på en stol. Dette vet du teoretisk hvordan gjøres, men vet du hvordan det kjennes ut i praksis? Dette er det ikke tid til å finne ut av i det den akutte hendelsen er utløst. Derfor trener vi på dette. Det samme gjelder dine egne barn. Lær deg hvordan puste frekvensen på barna dine er. Hvis du i utgangspunktet ikke vet hva normalen er, hvordan skal du kunne avdekke avvik og om noe er alvorlig feil?

Tanke mestring utført i handling. Kunnskap gir deg trygghet til å reagere mer rasjonelt. Vil du være en av de som utgjør en forskjell?

 

 

 

 

Kilde: Norsk leksikon , psykologisk.no

LOREM IPSUM DOLOR

 

Ønsker du delta på åpne kurs eller bestille kurs via din bedrift. Ta kontakt

Copyright @ All Rights Reserved

Adresse:

Brennavegen 19, 2040 KLØFTA

 

T: +47 958 58 503 / +47 454 14 714

M: post@forsttilhjelp.no

Åpningstider:

Mandag - Fredag: 0800 - 1600